Suntem o echipa formata din doi consilieri juridici si un economist - expert achizitii publice. Am luat decizia de a crea acest blog pentru a veni in ajutorul companiilor care doresc sa participe la procedurile de achizitii publice, dar nu dispun de personal specializat pentru intocmirea documentatiilor. Orice intrebari le puteti adresa la adresa de e-mail licitatii.publice.consulting@gmail.com. Veti primi un raspuns avizat in maxim 2 zile lucratoare de la adresarea intrebarii. Serviciul este GRATUIT!

luni, 19 martie 2012

NOILE REGULI PRIVIND PROCEDURA DE ARBITRAJ


In M.Of. nr. 97 din data de 7 februarie 2012 a fost publicata Rezolutia Camerei de Comert si Industrie a Romaniei nr. 17/2012 pentru aprobarea Regulilor de procedura arbitrala ale Curtii de Arbitraj Comercial International.
Noile reguli de procedura arbitrala reglementeaza, in detaliu, atat organizarea arbitrajului institutionalizat, cat si a celui ad-hoc. Incepand cu data aprobarii acestor reguli, toate celelalte dispozitii contrare se vor considera abrogate.
Astfel, persoanele care au capacitate deplina de exercitiu a drepturilor pot conveni sa solutioneze pe calea arbitrajului litigiile dintre ele, in afara celor care privesc starea civila si capacitatea persoanelor, relatiile de familie, precum si drepturile asupra carora partile nu pot sa dispuna. Printr-o conventie arbitrala, partile vor putea sa prevada ca litigiile lor sa fie supuse unei institutii permanente de arbitraj sau unui arbitraj ad-hoc.

ARBITRAJUL INSTITUTIONALIZAT

Organizarea arbitrajului institutionalizat se face de catre Curtea de Arbitraj Comercial International de pe langa Camera de Comert si Industrie a Romaniei si de catre curtile de arbitraj de pe langa camerele judetene (denumite in continuare „Curte de Arbitraj”).
Curtea de Arbitraj organizeaza si administreaza solutionarea litigiilor interne si internationale, pe calea arbitrajului institutionalizat sau ad-hoc, daca partile au incheiat, in acest sens, o conventie arbitrala scrisa si solicita acest lucru in mod expres.
Arbitrajul institutionalizat consta in incredintarea, prin conventie arbitrala, Curtii de Arbitraj sa judece un litigiu determinat.
Litigiul arbitral, in intelesul Regulilor de procedura arbitrala, este orice litigiu derivand dintr-un contract, inclusiv referitor la incheierea, interpretarea, executarea sau desfiintarea lui, ca si din alte raporturi juridice arbitrabile.
Litigiul este intern cand partile au nationalitatea sau cetatenia romana, iar raportul juridic nu contine elemente de extraneitate care sa puna in discutie aplicarea legii straine.
Litigiul este international cand decurge dintr-un raport juridic care intereseaza comertul international sau din raporturi juridice civile cu elemente de extraneitate.
Regulile aplicabile in cadrul procedurilor arbitrale se completeaza cu dispozitiile Codului de procedura civila. Tribunalul arbitral este abilitat sa judece un litigiu determinat si sa pronunte o hotarare definitiva si obligatorie pentru parti.
In intreaga procedura arbitrala trebuie sa li se asigure partilor, sub sanctiunea nulitatii hotararii arbitrale, egalitatea de tratament, respectarea dreptului de aparare si a principiului contradictorialitatii. De asemenea, dosarul litigiului este confidential, nicio persoana, in afara celor implicate in desfasurarea litigiului respectiv, neavand acces la dosar fara acordul scris al partilor.

CONVENTIA ARBITRALA

Conventia arbitrala se incheie in scris, fie sub forma unei clauze compromisorii, fie sub forma unei intelegeri de sine statatoare, denumita compromis, prin care partile convin ca, in eventualitatea unui litigiu, acesta sa fie solutionat pe aceasta cale. Conventia arbitrala poate rezulta insa si din introducerea de catre reclamant a unei cereri de arbitrare/actiuni arbitrale si acceptarea paratului ca aceasta sa fie solutionata de Curtea de Arbitraj.
Avantajele incredintarii litigiului comercial direct Curtii de Arbitraj consta, in linii mari, in: solutionarea diferendului intr-un termen rezonabil, confidentialitatea dosarului, lipsa de publicitate a hotararii arbitrale.

TRIBUNALUL ARBITRAL

In functie de valoarea obiectului cererii principale si de complexitatea cauzei, tribunalul arbitral este constituit fie dintr-un arbitru unic, fie din 3 arbitri, dintre care unul este supraarbitru. Arbitrii desemnati pentru fiecare litigiu determinat sunt numiti de catre Autoritatea de nominare din cuprinsul Listei de arbitri, dupa consultarea elementelor din dosar care permit sa se aprecieze valoarea litigiului si complexitatea cauzei. Astfel, se elimina posibilitatea partilor de a-si alege arbitrul, astfel cum era prevazut in reglementarea anterioara.
Arbitrii pot fi revocati in situatia in care:
  • dupa semnarea actului de misiune se renunta in mod nejustificat la misiunea de arbitru/supraarbitru;
  • fara motiv justificat, nu participa la sedinta de arbitrare;
  • fara motive temeinice, tergiverseaza solutionarea litigiului;
  • nu se pronunta hotararea in termenul stabilit prin dispozitiile prezentelor reguli;
  • nu se respecta caracterul confidential al arbitrajului.
De asemenea, arbitrii pot fi inlocuiti in caz de abtinere, recuzare, revocare, renuntare, deces ori alte cauze de impiedicare, in termen de 3 zile de la data luarii la cunostinta a unei astfel de imprejurari de catre Autoritatea de nominare.

PROCEDURA PREARBITRALA

Sesizarea Curtii de Arbitraj se realizeaza printr-o cerere de arbitrare/actiune arbitrala pe care reclamantul o adreseaza Curtii. Cererea trebuie sa cuprinda aceleasi elemente ca si o cerere adresata instantei de judecata, cu precizearea ca reclamantul va anexa si o copie a documentului in care se regaseste clauza compromisorie.
Paratul are obligatia de a-si exprima pozitia fata de cererea reclamantului, prin intampinare. Acesta are de asemenea posibilitatea de a formula o cerere reconventionala, atunci cand are pretentii proprii fata de reclamant, derivand din acelasi raport juridic.
In ceea ce priveste cheltuielile arbitrale, acestea cuprind: taxa de inregistrare, taxa administrativa, cheltuielile de administrare a probelor, de traducere a actelor, cheltuielile privind dezbaterile, onorariile arbitrilor, onorariile avocatilor, ale expertilor si ale consilierilor, cheltuielile de deplasare a partilor, arbitrilor, martorilor, expertilor si consilierilor, precum si alte cheltuieli generate de arbitrarea litigiului.
Cheltuielile arbitrale se pot imparti intre parti potrivit intelegerii dintre ele sau, in lipsa unei astfel de intelegeri, vor fi achitate de partea care a cazut in pretentii.
In ceea ce priveste termenul in care va fi solutionat litigul, acesta prezinta un real avantaj fata de procedura de drept comun, intrucat tribunalul arbitral trebuie sa pronunte o hotarare in termen de 5 luni de la data constituirii sale. Cu toate acestea, termenul poate fi prelungit pentru motive temeinice sau la cererea partilor.

PROCEDURA ARBITRALA

Procedura arbitrala se desfasoara in mod asemanator celei de drept comun, cuprinzand infatisari si dezbateri, administrare de probe si, in final, solutionarea litigiului printr-o sentinta arbitrala.
Exceptiile privind existenta sau validitatea conventiei arbitrale sau constituirea tribunalului arbitral trebuie invocate cel mai tarziu la prima zi de infatisare, sub sanctiunea decaderii. Exceptiile de ordine publica vor putea fi invocate pe tot parcursul litigiului arbitral.
Tribunalul arbitral va aplica dreptul comun in materia procedurii civile, cat si dispozitiile cuprinse in Conventia europeana de arbitraj comercial international, incheiata la Geneva la 21 aprilie 1961, si, respectiv, dispozitiile Regulamentului de arbitraj al Comisiei Natiunilor Unite pentru Drept Comercial International (UNCITRAL), adoptat la 15 decembrie 1976, in masura in care respectivele dispozitii nu contravin regulilor in discutie.

SENTINTA ARBITRALA

Litigiul va fi solutionat de tribunalul arbitral in temeiul contractului principal incheiat de parti, a actelor aditionale, in baza probelor administrate, normelor de drept aplicabile si, atunci cand este cazul, uzantelor comerciale. Cu acordul expres al partilor, tribunalul poate solutiona litigiul in echitate, pe baza convingerii intime a acestuia. Hotararea se pronunta in sedinta secreta.
Sentinta arbitrala este definitiva si obligatorie, avand efectele unei hotarari judecatoresti definitive si obligatorii. Aceasta poate fi investita cu formula executorie, printr-o cerere adresata de partea castigatoare instantei judecatoresti competente de la sediul Curtii de Arbitraj. Sentinta arbitrala investita constituie titlu executoriu si se executa silit, intocmai ca o hotarare judecatoreasca.
Sentinta arbitrala va putea fi desfiintata numai prin actiune in anulare, pentru unul din motivele prevazute in Codul de procedura civila. Prin conventia arbitrala partile nu pot renunta la dreptul de a formula actiune in anulare impotriva unei eventuale sentinte arbitrare. Ulterior pronuntarii unei astfel de sentinte, partea va putea insa renunta la dreptul de a formula cerere in anulare.
Actiunea in anularea sentintei arbitrale se va introduce in termen de o luna de la data comunicarii hotararii arbitrale, direct la instanta competenta potrivit legii, sub sanctiunea decaderii din drept.

DISPOZITII SPECIALE PRIVIND ARBITRAJUL INTERNATIONAL

In litigiile internationale se aplica, pe langa Regulile de procedura arbitrala, si prevederile conventiilor internationale la care Romania este parte.
Durata termenelor prevazute pentru solutionarea litigiului intern se dubleaza. In aceste litigii, Autoritatea de nominare va desemna cu precadere arbitrii straini aflati pe Lista de arbitri. Dezbaterile se vor desfasura in limba romana, cu exceptia cazului in care toti arbitrii cad de acord sa foloseasca o limba de circulatie internationala.
Daca o parte nu cunoaste limba in care se desfasoara dezbaterea, la cererea si pe cheltuiala ei, tribunalul arbitral ii asigura serviciile unui interpret, partile putand sa participe la dezbateri si cu interpretul lor. In orice situatie insa, dezbaterile se desfasoara in prezenta unui interpret desemnat de tribunalul arbitral.

ARBITRAJUL AD-HOC

Arbitrajul organizat prin conventia arbitrala incheiata intre parti, de catre un tert, altul decat o institutie de arbitraj reprezinta arbitrajul ad-hoc. Sintagma ad-hoc trebuie cuprinsa explicit in conventia incheiata de parti. Orice alta formulare in textul conventiei arbitrale va supune litigiul arbitrajului institutionalizat.
Avantajul arbitrajului ad-hoc este dat de faptul ca tribunalul arbitral, format din 1 sau 3 arbitri, este ales de parti si se supune regulilor stabilite prin conventia arbitrala, in ceea ce priveste locul arbitrajului si limba in care se vor desfasura dezbaterile (in lipsa unor astfel de prevederi, tribunalul arbitral ales va determina locul si limba).
Cu toate acestea, arbitrii sunt independenti si impartiali in indeplinirea atributiilor lor jurisdictionale, ei neputand fi considerati reprezentanti ai partilor, chiar daca au fost desemnati de catre acestea.
In ceea ce priveste dispozitiile legale aplicabile arbitrajului ad-hoc, acesta se desfasoara in baza prevederilor Codului de procedura civila, ale art. 4 alin. (2) si (3) din Normele Conventiei europene de arbitraj comercial international, incheiata la Geneva la 21 aprilie 1961, si celor ale Regulamentului de arbitraj al Comisiei Natiunilor Unite pentru Drept Comercial International (UNCITRAL), adoptat la 15 decembrie 1976, si Regulilor de procedura arbitrala ale Curtii de Arbitraj Comercial International, partea a II-a, cap. VIII.
In cazul unui astfel de litigiu, Curtea de Arbitraj poate acorda asistenta, la cererea partilor, cu conditia achitarii taxei de inregistrare si taxei de administrare de catre parti.
Asistenta Curtii de Arbitraj in arbitrajul ad-hoc consta in urmatoarele activitati sau numai in unele dintre ele, potrivit intelegerii cu partile:
  • furnizarea, la cererea arbitrilor, de date, informatii sau documentatii referitoare la solutiile doctrinare si jurisprudentiale intr-o anumita problema;
  • asigurarea accesului la serviciile de secretariat ale arbitrajului, constand in operatiuni privind primirea, inregistrarea si evidenta corespondentei, citarea partilor si comunicarea actelor, emiterea diverselor instiintari catre parti si arbitri, consemnarea dezbaterilor in incheieri de sedinta, indosarierea actelor, intocmirea si pastrarea registrelor, precum si orice alte asemenea lucrari necesare bunei desfasurari a arbitrajului;
  • asigurarea unui spatiu corespunzator pentru desfasurarea arbitrajului;
  • urmarirea si facilitarea arbitrajului astfel incat acesta sa se desfasoare in bune conditii si sa se finalizeze in termenul stabilit de parti.

DISPOZITII FINALE

Prin Anexele nr. 3 si 4, ce fac parte integranta din Regulile de procedura arbitrala, se reproduc modele de conventii arbitrale, respectiv Clauza compromisorie si Compromisul, recomandate de Sistemul Camerelor de Comert din Romania.
De asemenea, regulile se vor traduce intr-o limba de circulatie internationala. In cazul in care exista neconcordante intre textul tradus si versiunea in limba romana, va prevala versiunea in limba romana.

PROCEDURA DE ACORDARE A SUBVENTIILOR PENTRU CREDITELE AGRICOLE CONTRACTATE DE PRODUCATORII AGRICOLI


In M.Of. nr. 92 din data de 6 februarie 2012 s-a publicat Ordinul ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 16/2012 privind aprobarea Metodologiei si a formularisticii necesare punerii in aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 25/2010 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat temporare privind asigurarea accesului la finantare in agricultura, inclusiv modul de calcul al ratei dobanzii la credit necesare pentru calculul subventiei, al ratei de referinta si al valorii nominale a subventiei.
Schema de ajutor de stat privind asigurarea accesului la finantare in agricultura consta in subventionarea ratei dobanzii la creditele bancare contractate de producatorii agricoli cu institutiile de credit sau cu institutiile financiare nebancare in perioada 28 ianuarie 2011 – 31 decembrie 2011 inclusiv. Subventia ratei dobanzii se calculeaza la sumele reprezentand dobanzi platite la creditele mentionate pana la data de 31 decembrie 2013.
Ordinul reglementeaza in principal aspecte precum:
  • obtinerea acordului prealabil pentru finantare;
  • solicitarea ajutorului de stat;
  • anexele.

OBTINEREA ACORDULUI PREALABIL PENTRU FINANTARE

Pentru obtinerea ajutorului de stat, solicitantii completeaza o cerere de acord prealabil pentru finantare prin rambursare a diferentei de dobanda pentru creditele contractate in baza O.G. nr. 25/2010.
Cererea trebuie insotita de anumite documente si se depune pana la data de 15 februarie 2012 la centrele judetene sau la centrul municipiului Bucuresti, aflate in subordinea Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura (denumita in continuare „A.P.I.A.”), pe raza carora au sediul social sau unde au depus cererea de plata pentru schemele de sprijin pe suprafata.
Acordul prealabil se emite in termen de 5 zile lucratoare de la data depunerii cererii.

SOLICITAREA AJUTORULUI DE STAT

Solicitantii pentru care a fost emis acordul prealabil de finantare, care au rambursat ratele la credit si dobanzile aferente la termenele prevazute in graficele de rambursare stabilite prin contractele de credit, vor depune cereri pentru subventionarea ratei dobanzii la creditele bancare contractate de producatorii agricoli cu institutiile de credit sau cu institutiile financiare nebancare.
Cererile de solicitare a ajutorului de stat se depun anual, astfel:
  • in primele doua luni ale anului 2012, pentru anul 2011;
  • in primele doua luni ale anului 2013, pentru anul 2012;
  • in primele doua luni ale anului 2014, pentru anul 2013.
Cererile se depun la centrele judetene sau la centrul municipiului Bucuresti, aflate in subordinea A.P.I.A., pe raza carora isi are sediul social solicitantul sau unde a depus cererea de plata pentru schemele de sprijin pe suprafata, insotite de urmatoarele documente:
  • copie de pe C.U.I./C.I.F.;
  • copie de pe B.I./C.I. reprezentant legal;
  • copie de pe contractul de credit din care sa rezulte acordarea creditului pentru activitatile prevazute la art. 4 din O.G. nr. 25/2010, si graficul de rambursare aferent;
  • copie de pe extrasul de cont credit;
  • document eliberat la cererea beneficiarului, de catre institutiile de credit si/sau institutiile financiare nebancare privind prima de credit de risc luata in calcul la acordarea creditului, corespunzatoare profilului de risc al beneficiarului, conform modelului de adeverinta prevazut in Anexa nr. 4;
  • situatia centralizatoare a cheltuielilor efectuate conform activitatilor prevazute in contractul de credit cu incadrare in prevederile art. 4 din O.G. nr. 25/2010, precum si copiile documentelor justificative impreuna cu cele care atesta plata acestora, conform modelului prevazut in Anexa nr. 10
  • adeverinta eliberata de directia pentru agricultura a judetului, din care sa reiasa ca solicitantul a beneficiat sau nu de ajutoare de minimis si in ce suma, conform modelului prevazut in Anexa nr. 5.
Toate documentele depuse in copie vor purta sintagma “conform cu originalul” si vor fi semnate si stampilate de catre solicitant.

ANEXELE

Ordinul cuprinde urmatoarele Anexe:
  • Anexa nr. 1 – Model Cerere de acord prealabil pentru finantare prin rambursare a diferentei de dobanda pentru creditele contractate in baza O.G. nr. 25/2010;
  • Anexa nr. 2 – Model Acord prealabil pentru finantare prin rambursare a diferentei de dobanda pentru creditele contractate in baza O.G. nr. 25/2010;
  • Anexa nr. 3 – Model Cerere pentru subventionarea ratei dobanzii la creditele bancare contractate de producatorii agricoli cu institutiile de credit sau cu institutiile financiare nebancare;
  • Anexa nr. 4 – Model Adeverinta emisa de institutia de credit/institutia financiara nebancara;
  • Anexa nr. 5 – Model Adeverinta emisa de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Directia pentru Agricultura a Judetului __;
  • Anexa nr. 6 – Model Situatia centralizatoare cu sumele care reprezinta ajutoarele de stat prin rambursare a diferentei de dobanda pentru creditele contractate conform O.G. nr. 25/2010, aferenta anului __  pentru Centrul Judetean A.P.I.A.;
  • Anexa nr. 7 – Situatia centralizatoare cu sumele care reprezinta ajutoarele de stat prin rambursare a diferentei de dobanda pentru creditele contractate conform O.G. nr. 25/2010, aferenta anului __ pentru A.P.I.A.;
  • Anexa nr. 8 – Situatia centralizatoare cu sumele care reprezinta ajutoarele de stat prin rambursare a diferentei de dobanda pentru creditele contractate conform O.G. nr. 25/2010, aferenta anului __ pentru Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale;
  • Anexa nr. 9 – Modul de calcul al ratei dobanzii la credite necesare subventiei, al ratei de referinta si al valorii nominale a subventiei;
  • Anexa nr. 10 – Situatia centralizatoare a cheltuielilor efectuate conform activitatilor prevazute in contractul de credit aferent perioadei 

CONDITIILE CONTRACTUALE SPECIALE FIDIC IN DOMENIUL INFRASTRUCTURII DE TRANSPORT FEROVIAR


In M.Of. nr. 36 din data de 17 ianuarie 2012 a fost publicat Ordinul ministrului transportului si infrastructurii nr. 1.034/2011 pentru aprobarea conditiilor contractuale speciale privind contractele pentru echipamente si constructii, inclusiv proiectare, si cele privind contractele pentru constructii cladiri si lucrari ingineresti proiectate de catre beneficiar ale Federatiei Internationale a Inginerilor Consultanti in Domeniul Constructiilor (FIDIC) pentru obiective de investitii din domeniul infrastructurii de transport feroviar, finantate din fonduri publice.
Conditiile generale de contract pentru obiective de investitii din domeniul infrastructurii de transport de interes national, finantate din fonduri publice, au fost aprobate prin H.G. nr. 1405/2010, in vigoare din data de 20 ianuarie 2011. Conditiile contractuale speciale modifica/completeaza conditiile de contract astfel aprobate.
Ordinul curpinde doua anexe, respectiv :
  • Anexa nr. 1 – Conditiile speciale privind contractele pentru echipamente si constructii, inclusiv proiectare, ale Federatiei Internationale a Inginerilor Consultanti in Domeniul Constructiilor (FIDIC) pentru obiective de investitii din domeniul infrastructurii de transport feroviar, finantate din fonduri publice;
  • Anexa nr. 2 – Conditiile speciale privind contractele pentru constructii cladiri si lucrari ingineresti proiectate de catre beneficiar, ale Federatiei Internationale a Inginerilor Consultanti in Domeniul Constructiilor (FIDIC) pentru obiective de investitii din domeniul infrastructurii de transport feroviar, finantate din fonduri publice.
Conditiile speciale modifica aspecte din Conditiile generale de contract, precum:
  • obligatiile comune si individuale – se modifica obligatiile Antreprenorului, in sensul ca acesta  are obligatia de a prezenta un contract (acord) de asociere incheiat intre parti, in cazul in care Antreprenorul constituie (potrivit prevederilor in vigoare) o asociere fara personalitate juridica, asociere in participatiune sau asociere de tip joint venture, consortium ori alte forme de asociere in scopuri comerciale, care nu au personalitate juridica si sunt constituite in temeiul legii, tratate drept asocieri in participatiune;
  • revendicarile Beneficiarului – se stabileste ca penalitatile datorate de Antreprenor Beneficiarului vor fi calculate de Inginer si aprobate de Beneficiar si vor fi facturate separat Antreprenorului;
  • garantia de buna executie – se stabileste modalitatea de constituire si obligatia din partea Antreprenorului de a reintregi garantia ori de cate ori ori cuantumul ei a fost diminuat prin executarea ei de catre Beneficiar;
  • plata in avans – este evidentiata modalitatea in care se vor efectua platile in avans: fiecare plata in avans va fi justificata si rambursata prin deduceri din certificatele interimare de plata pana la data emiterii certificatului de receptie la terminarea lucrarilor; la incheierea fiecarui an bugetar, Antreprenorul are obligatia de a transmite Inginerului spre aprobare un deviz justificativ al cheltuielilor efectuate, prin care sa confirme modul si gradul de utilizare a avansului corespunzator destinatiilor stabilite prin contract; sunt de asemenea enumerate elementele pe care trebuie sa le cuprinda instrumentul de garantare pentru plata avansului in mod obligatoriu si  valorile pe care scrisoarea de garantie trebuie sa le acopere;
  • platile – factura furnizata de catre Antreprenor va fi emisa si completata in conformitate cu legislatia romana in vigoare.

CONDITIILE CONTRACTUALE SPECIALE FIDIC IN DOMENIUL INFRASTRUCTURII DE TRANSPORT CU METROUL


In M.Of. nr. 28 din data de 13 ianuarie 2012 a fost publicat Ordinul ministrului transporturilor si infrastructurii nr. 1033/2011 pentru aprobarea conditiilor contractuale speciale privind contractele pentru echipamente si constructii, inclusiv proiectare, si cele privind contractele pentru constructii cladiri si lucrari ingineresti, proiectate de catre beneficiar, ale Federatiei Internationale a Inginerilor Consultanti in Domeniul Constructiilor (FIDIC), pentru obiective de investitii din domeniul infrastructurii de transport cu metroul, finantate din fonduri publice.
Conditiile generale de contract pentru obiective de investitii din domeniul infrastructurii de transport de interes national, finantate din fonduri publice, au fost aprobate prin H.G. nr. 1405/2010, in vigoare din data de 20 ianuarie 2011. Conditiile contractuale speciale modifica/completeaza conditiile de contract astfel aprobate.
Ordinul cuprinde doua anexe, respectiv:
  • Anexa nr. 1 – Conditiile speciale privind Contractul pentru echipamente si constructii, inclusiv proiectare;
  • Anexa nr. 2 – Conditiile speciale privind Contractul pentru constructii cladiri si lucrari ingineresti proiectate de catre beneficiar.
Fiecare dintre cele doua anexe includ la randul lor:
  • Anexa la Oferta;
  • Acordul Contractual.
Conditiile speciale modifica aspecte din Conditiile generale de contract, cum ar fi:
  • clauza referitoare la prevederi generale – definitiile (contractul, scrisoarea de acceptare, scrisoarea de oferta, specificatiile, cerintele Beneficiarului, data de baza, procesul verbal de receptie la terminarea lucrarilor, perioada de notificare a defectiunilor, procesul verbal de receptie finala, certificatul de receptie la terminarea lucrarilor, certificatul de receptie finala, moneda locala, pretul unitar, sectorul, utilitatile, tara, santierul, autorizatia de constructie, graficul de proiectare, graficul de lucrari, jurnalul de santier); prioritatea documentelor; acordul contractual; cesionarea; informatiile confidentiale; respectarea legilor; obligatiile comune si individuale;
  • clauza privind Beneficiarul – dreptul de acces pe santier; revenicarile Beneficiarului;
  • clauza privind Inginerul – responsabilitatile si autoritatea Inginerului; inlocuirea Inginerului; intalnirile de management;
  • clauza privind Antreprenorul – obligatiile generale ale Antreprenorului; garantia de buna executie; reprezentantul Antreprenorului; subantreprenorii; transferul obligatiilor subantreprenorului; colaborarea; trasarea lucrarilor; conditiile fizice imprevizibile; utilajele Antreprenorului; protectia mediului; rapoarte privind evolutia executiei lucrarilor; securitatea santierului; activitatile Antreprenorului pe santier, vestigiile/munitiile; jurnalul de santier; proiectarea de catre Antreprenor;
  • clauza privind proiectarea – obligatiile generale de proiectare; documentele Antreprenorului;
  • clauza referitoare la personal si forta de munca – angajarea personalului si fortei de munca; programul de lucru; sanatatea si securitatea muncii; supravegherea asigurata de Antreprenor; raportari privind personalul si utilajele Antreprenorului;
  • clauza privind utilajele, materialele si executia – prelevarea de probe; testarea; proprietatea asupra utilajelor, materialelor; standarde tehnice si reglementari;
  • clauza privind inceperea, intarzierea si suspendarea lucrarilor – inceperea lucrarilor; programul de executie; penalitatile de intarziere; consecintele suspendarii; suspendarea prelungita;
  • clauza referitoare la testele la terminare – rezultatele necorespunzatoare ale testelor la terminare;
  • clauza referitoare la receptia lucrarilor de catre Beneficiar – receptia lucrarilor si a sectoarelor de lucrari; receptia unor parti de lucrari; receptia si testele la terminarea lucrarilor; restabilirea suprafetelor de teren;
  • clauza privind perioada de garantie – terminarea lucrarilor neexecutate si remedierea defectiunilor; prelungirea perioadei de notificare a defectiunilor; dreptul de acces; stabilirea cauzelor defectiunilor; procesul verbal de receptie finala; obligatii neindeplinite; eliberarea santierului;
  • clauza referitoare la masurare si evaluare – evaluarea;
  • clauza referitoare la modificari si actualizari – dreptul de a modifica; optimizarea proiectului; sume provizionate; actualizari generate de modificari ale legilor; actualizari generate de modificari ale preturilor;
  • clauza referitoare la pretul contractului si platile – pretul contractului; plata in avans; prezentarea situatiilor interimare de lucrari; graficul de plati; echipamente si materiale destinate lucrarilor; emiterea certificatelor de plata interimare; platile; intarzieri in efectuarea platilor; plata sumelor retinute; situatia de lucrari la terminare; prezentarea situatiilor finale de lucrari; emiterea certificatului final de plata; incetarea responsabilitatii Beneficiarului; restituirea;
  • clauza referitoare la rezilierea contractului de catre Beneficiar – rezilierea contractului de catre Beneficiar;
  • clauza referitoare la suspendarea si rezilierea contractului de catre Antreprenor – dreptul Antreprenorului de a suspenda executia lucrarilor; rezilierea contractului de catre Antreprenor; incetarea executiei lucrarilor si retragerea utilajelor Antreprenorului; plata dupa rezilierea de catre Antreprenor;
  • clauza referitoare la Riscuri si Responsabilitati – despagubiri; responsabilitatea Antreprenorului fata de lucrari; limitarea responsabilitatii;
  • clauza referitoare la asigurari – cerinte generale pentru asigurari; asigurarea lucrarilor si a utilajelor Antreprenorului; asigurare impotriva vatamarii persoanelor si a daunelor aduse proprietatii; asigurarea pentru proiectare;
  • clauza referitoare la forta majora – definitia fortei majore; instiintarea fortei majore;
  • clauza referitoare la revendicari, dispute si arbitraj – numirea Comisiei de Adjudecare a Disputelor; esecul numirii Comisiei de Adjudecare a Disputelor; obtinerea deciziei Comisiei de Adjudecare a Disputelor; solutionarea litigiilor;
  • clauza referitoare la controale si misiuni de audit efectuate de catre organismele comunitare;
  • clauza referitoare la alte prevederi.